نقد و بررسی بازی The Witcher 2: Assassins of Kings
 
بگو هستی2
پنج شنبه 17 آذر 1390برچسب:, :: 10:51 ::  نويسنده : نیما تهی
[تصویر: 256px-Witcher_2_cover.jpg]
  • ناشر: Atari
  • سازنده: CD Projekt RED
  • سبک: Action Role-Playing
  • پلتفورم: PC
  • تاریخ انتشار: May 17, 2011
     


سال هاست که بازی در سبک نقش آفرینی ندیده ایم که از همه لحاظ همه فن حریف باشد و بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد ولی استدیوی بازی سازی CD Projekt به این طلسم خاتمه داد و توانست با ساخت نسخه دوم بازی The Witcher 2: Assassins of Kings به یکی از غول های نقش آفرینی ساز تبدیل شود. این استدیو در سال 2007 نسخه اول این بازی را به صورت انحصاری بر روی پلتفرم رایانه های شخصی به عرضه در آورد.

بازی The Witcher برگرفته از کتاب های اسپاکووسکی نویسنده لهستانی می باشد، طبق گفته این کتاب به کسانی Witcher می گویند که از کودکی در حال تعلیم دیدن یک سری حرکات و فنون مخصوص بوده اند تا بتوانند هیولاها را شکار کنند و روح و بدن خود را در اختیار سحرها و حرکات جادویی قرار می دهند تا در آینده ای نه چندان دور به وسیله قدرت مخصوص خود هر نوع هیولایی را از بین ببرند. نکته قابل توجه در ارتباط با این گروه این است که Wticherها به نوعی مزدور به حساب می آیند و برای کاری که انجام می دهند پول می گیرند. تا به حال از روی این کتاب سریال های تلویزیونی، داستان های کوتاه، فیلم های سینمایی و همچنین رمان هایی نوشته شده است، معروف ترین رمان این سری The Witcher Saga یا Bloods of Elves Saga نام دارد و در کل تمامی داستان های کوتاه و رمان های The Witcher به زبان های مختلف ترجمه شده است و از معروفیت خاصی نیز بهره می برند.

 

[تصویر: qpqr9qzgrfviashjq9w.jpg]


اگر نسخه اول بازی را تجربه کرده باشید شما در نقش گرالت به ایفای نقش می پرداختید و ادا (Adda) دختر شاه فولتست (Foltest)، پادشاه سرزمین تمریا (Tameria) را نجات دادید و توانستید اعتماد وی را به خود جلب کنید. روح و جسم ادا توسط یک سری از هیولاها تسخیر شده بود و خوی آن ها را به خود گرفته بود ولی گرالت با داشتن قدرت جادویی خود توانست هیولاهای درون وی را نابود کند. نسخه دوم بازی تقریباً از اواخر نسخه اول شروع می شود، جایی که بین فولتست و خانواده اش جنگی صورت می گیرد و در اینجاست که فولتست از گرالت برای کمک استفاده می کند تا به این جنگ خاتمه دهد.

شاید در نگاه اول داستان بازی کلیشه ای به نظر برسد، داستانی که در اکثر بازی های قدیمی روایت می شود، جنگی رخ داده است و یک قهرمان در میان سربازان پیدا می شود، قهرمانی که از قدرت های ما فوق طبیعت، استفاده می کند. قهرمان این نوع داستان ها با پیروزی در جنگ به احتمال زیاد به عنوان جانشین بعدی پادشاه انتخاب می شود و یک باره ثروتمند می گردد. ولی در داستان The Witcher 2 از این خبرها نیست، بازی از جایی شروع می شود که گرالت در زندان به سر می برد و پس از شکنجه دیدن، توسط یکی از دوستانش به نام روچ (Roche) مورد بازجویی قرار می گیرد و او از گرالت می خواهد تا داستان کشته شدن پادشاه را مو به مو برای وی تعریف کند و گرالت شروع به تعریف می کند ...

روچ با شنیدن حرف های گرالت و دیدن اشتیاق او برای نابودی قاتل پادشاه، ترتیب فرار وی را می دهد تا به دنبال قاتل فولتست بگردد. شاید این تنها مشکل گرالت نباشد، وی در رویاهای خود نابودی اش را با چشمانش مشاهده می کند و به دنبال سوالاتی می گردد که در ذهن پریشانش شکل گرفته اند. با پیشروی در بازی این کابوس های شوم واضح تر می شوند ولی باز گرالت را با یک مشت سوال بی جواب تنها می گذارند.

مطمئناً مهم ترین بخش در سبک نقش آفرینی گیم پلی آن می باشد. در عناوین اولیه این سبک؛ بیشتر سعی می شد تا در بازی از معماها استفاده شود تا مبارزات ولی رفته رفته این تم از بین رفت و شاهد هستیم که بازی های نقش آفرینی از آن تم کلاسیک بودنشان خارج می شوند و به سوی بازی های اکشن قدم بر می دارند. از این سری بازی ها می توان به سری Mass Effect اشاره کرد که سراسر جنگ و نبرد می باشد. بازی The Witcher 2 نیز یکی از همین عناوینی است که جنگ ها و نبرد های آن بیشتر از معماها و سوال و جواب ها می باشد.

 

[تصویر: pi13611c6aqfb0sp4u9.jpg]


سبک مبارزاتی در این نسخه همانند بازی های دیگر نظیر Dragon Age نیست که به وسیله ماوس و کلیک بر روی هدف مورد نظر به آن حمله ور شوید، می توانید مانند بازی های سبک Hak and Slash با در اختیار گرفتن و جا به جایی دوربین به شکل دلخواه به حریفتان حمله ور شوید. کنترل دوربین بازی فوق العاده است و به راحتی می توانید به وسیله کیبورد و ماوس بازی را کنترل کنید و اگر می خواهید آن را به نحو دیگری کنترل کنید می توانید از کنترل X360 نیز بر روی کامپیوتر خود استفاده کنید و از بازی لذت چندانی ببرید.

برخی از مبارزات بازی به صورت QTE صورت می گیرند و شما باید با زدن دکمه های مورد نظر حریف را از پای در آورید، این عمل در کشتن برخی از غول های بازی نیز به کار گرفته می شود یا این که با به کار بردن بعضی از Magicها بر روی دشمنان می توانید از Finishingهای مخصوص گرالت استفاده کنید و کار را برای خود راحت تر سازید. در نبردها این قدرت های جادویی نقش به سزایی در عملکرد گرالت دارند. همچنین تمامی این قدرت ها در طول بازی قابلیت ارتقاء دارند و می تواند بر قدرت، زمان و سایر امکانات آن ها بیافزایید.

موجودات بازی نیز از هوش مصنوعی و طراحی خوبی برخوردار هستند؛ دسته ای از این موجودات از لحاظ نوع راه رفتن و حرکت به آدم ها شباهت دارند و می توان آن ها را قدرتمندترین دشمنان گرالت دانست. باس های مد نظر در بازی نیز از قدرت مطلوبی برخوردار هستند و بعضی از آن ها فوق العاده عظیم الجثه و مهیج می باشند.

گفتنیست در برخی از محیط های بازی نیز مجبور هستید محیطی تاریک را فراهم سازید تا بتوانید در تاریکی و بدون سر و صدا دشمنان را از پای در آورید، در این حالت گرالت می تواند از فاصله ای نسبتاً نزدیک آتش های مورد استفاده جهت چراغ و روشنایی را خاموش سازد و یا با این کار توجه سربازان را پرت کند و به کار خود ادامه دهد.

همچنین یک گردنبد گرگین شکل در گردن گرالت وجود دارد که به وسیله آن می توانید تله ها و دام های موجود در بازی را ببینید و شاهد یک سری قدرت خواهید بود که با دریافت آن ها می توانید برای مدت زمانی مخصوص از آن ها استفاده کنید.

 

[تصویر: f423ivknvqv0zvtpsu.jpg]


یکی از نکات خوبی که در این بازی رعایت شده است، قرار دادن ماموریت های جانبی به نسبت کمتر از عناوین هم سبک، اما بسیار با کیفیتیست که باعث می شود بازیکن با انجام آنها، احساس خستگی نکند، حتی برخی از ماموریت ها باعث می شود تا داستان بازی را بهتر متوجه شوید و برخی از سوال ها برای شما پاسخ دار شوند.

همانند نسخه قبل در دهکده ها مغازه هایی جهت خرید و فروش کالا و بروز رسانی وسایل قرار داده شده است. با افزایش و ارتقاء سطح خود می توانید قدرت ها و سیستم مبارزاتی خود را بروز کنید تا بتوانید بهتر و قدرتمندتر در برابر دشمنان ظاهر شوید. بخش جالبی که در سیستم شب و روز بازی قرار داده شده این است که با شب شدن بازی برخی از مغازه ها دست از کار می کشند و دیگر آن ها را در نقشه نمی بینید. همچنین می توانید در بازی با خرید فرمول های مواد مختلف، موارد جدیدی ساخته و استفاده کنید یا با مراجعه به فروشندگان سلاح از آن ها بخواهید تا سلاح مورد علاقه تان را برایتان بسازند.

یکی از نکات جالب دیگر که در گیم پلی این بازی به چشم می آید این است که می توانید برای جلب رضایت اطرافیان و گرفتن اطلاعات از آن ها به مسابقه دادن بپردازید، برای مثال شما آدرس شخصی خاص مد نظرتان است و با دادن مسابقاتی نظیر مچ اندازی و یا شرط بندی بر روی یک مسابقه به خواسته خود برسید. البته در صورتی این اطلاعات را کسب خواهید کرد که پیروز میدان باشید.

در Witcher 2 برای انجام برخی مراحل نیاز دارید که شب و روز را تغییر دهید! استدیوی CD Projekt کاری کرده است که دیگر نیاز به منتظر ماندن نداشته باشید، می توانید خود شب و روز بازی را تغییر دهید. این تغییرات آب و هوایی جهار صورت دارد: صبح، ظهر بعد از ظهر و شب.

 

[تصویر: ejpj6uehl3dyamhwqsf7.jpg]


معمولاً بازی های نقش آفرینی که ساخته می شوند، از گرافیک بالایی برخوردار نیستند و بیشتر سعی می شود که بر روی گیم پلی و داستان آن ها کار شود ولی اینبار CD Projekt یک بازی تمام عیار را ارائه کرده است و شاهد گرافیک بالایی در این بازی هستیم. موتور به کار گرفته شده در این بازی Red Engine نام دارد که نشان داده است موتور قدرتمندیست ولی ایرادهایی هم دارد که در این بازی نیز اثر خود را گذاشته است.

طراحی شخصیت های بازی خوب می باشد و به خوبی آثار زخم، چین و چروک و سایر علائم را در آن ها می توان مشاهده کرد، برای مثال هنگامی که گرالت شکنجه می شود می توانید آثار زخم های حاصل از شلاق ها را بر پشت وی نظاره کنید. طراحی محیط های بازی نیز در نوع خود بسیار عالی کار شده اند، جنگل ها را می توان بهترین مثال برای نشان دادن گرافیک بازی دانست اما یکی از ضعف های این بخش طراحی دهکده هاست که کمی سادگی در طراحی آن ها دیده می شود. نورپردازی ها و تکسچرها به شکل فوق العاده ای در بازی قرار گرفته اند، تشعشع نور خورشید به خوبی از لا به لایه درها و پنجره ها عبور می کند و تاثیر خود را به درستی بر محیط می گذارند. همچنین Draw Distance بسیار مطلوب نیز از دیگر نکاتیست که Witcher 2 را به یک بازی بی نظیر تبدیل کرده است. علاوه بر اینها در هنگام شب و در ارتفاعات، کمی مِه قابل رویت می باشد و مانع دید شما می شود یا در هواه بارانی آثار خیس شدن محیط و همچنین گرالت را به خوبی می توانید مشاهده کنید. شاید بزرگترین و اصلی ترین مشکل گرافیکی این بازی وجود باگ هایی باشد که در بازی آزار دهنده هستند و بعضاً مخاطب را در کنترل شخصیت اذیت می کنند.

باید به این موضوع نیز اشاره کرد که لباس های مورد استفاده در بازی متناسب با لباس ها و فرهنگ های مردمان آن زمان می باشد. علاوه بر اینها، سازندگان سعی کرده اند تا حدی تخریب پذیری را نیز وارد بازی کنند، برای مثال در صحنه ای از بازی اژدهایی به شما حمله ور می شود و با آتش خود ضمن حمله به شما محیط را نیز تخریب می کند البته این تخریب پذیری ها بیشتر طبق روال بازی انجام می گیرند.

 

[تصویر: 4vlufp5ub5ruoznbhfzp.jpg]


همه ما می دانیم که یک بازی حماسی نیازمند یک موسیقی حماسی است که تیم سازنده به خوبی از پس آن بر آمده است و با شروع بازی شاهد هستیم که یک موسیقی حماسی زیبا در منو نواخته می شود و مخاطب را به حال و هوای قدیم می برد... در طول انجام بازی نیز سعی شده است بیشتر از صداهای طبیعی استفاده شود و این صداها جایگزین موسیقی شده اند. حرکت لب های شخصیت های بازی هم با دیالوگ ها مطابقت مطلوبی دارد. دیالوگ ها نیز خوب نوشته شده و به شکل رضایت بخشی توسط صداپیشگان بازی بیان می شوند و صداها اکثراً تناسب خوبی با کارکتر داخل بازی دارند.

در کل عنوان The Witcher 2: Assassins of Kings با ارائه یک گیم پلی هیجان انگیز، نفس گیر و حماسی توانست بر محبوبیت خود بیافزاید. این بازی پتانسیل انتخاب شدن به عنوان بهترین بازی نقش آفرینی امسال را دارد ولی متاسفانه بی عیب و نقص هم نبوده و وجود باگ های گرافیکی و برخی نواقص دیگر که به آنها اشاره شد کمی به بازی لطمه زده و این اجازه را نداد تا این بازی بتواند به بهترین شکل خود را به اثبات برساند. اما در مجموع CD Projekt Red توانست با ارائه یک بازی جذاب نقش آفرینی بیش از نسخه اول مخاطبان گیمرهای PC را شگفت زده کند. Witcher 2 به زودی برای کنسول Xbox 360 نیز منتشر می شود.

 

    امتیازات:
    گیم پلی: 10
    گرافیک: 9
    نوآوری: 9
    صداگذاری: 9
    جذابیت: 10
    امتیاز کل: 9.4


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
  • در این شهر...
  • پری دانلود
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بگو هستی2 و آدرس begoohasti2.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 104
بازدید کل : 53519
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 104
بازدید کل : 53519
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید